
Instagram voor fotografen
Instagram is een effectieve manier om je werk (hobby-matig of professioneel) te delen met een groter publiek en contact te leggen met collega-fotografen. Via Instagram kun je nieuwe opdrachten binnenkrijgen maar ook waardevolle feedback op je fotografie. Dit laatste kun je goed gebruiken om steeds beter te worden in wat je doet. Maar hoe bouw je een goed netwerk op? En waar let je op met het posten van je fotografie? In deze blog geven wij je graag een paar tips.
Tip 1: Bepaal je strategie
Allereerst: bedenk of Instagram echt de manier is voor jou om het doel (meer bereik) te behalen. Een sociale media kanaal onderhouden en een relatie opbouwen met je volgers kost tijd en energie. Het is een echte investering. Maar laat je niet ontmoedigen. Met de juiste strategie kun je er veel uit halen en plezier hebben.
Bedenk van tevoren jouw strategie: hoe wil je overkomen? Wat dient jouw werk het beste?
Tip 2: Vind een niche die bij je past
Een niche is een belangrijk onderdeel van jouw identiteit. Dit kan bijvoorbeeld een specifiek thema zijn, zoals architectuur, portretfotografie, mode of reizen. Maar dit kan ook een stijl zijn, zoals zwart-wit fotografie, minimalistisch of filmisch.
Op Instagram verwachten je volgers dat je deze stijl of thema doorvoert in je feed. Dit laat ze elke keer terugkomen. De nieuwe bezoekers op jouw profiel maken een beslissing gebaseerd op de eerste negen foto’s. Zorg er dan ook voor dat deze foto’s goed representeren waar jij voor staat en wie je bent als fotograaf.
Tip 3: Instagram als portofolio
Zorg dus voor een consistente stijl en lay-out en genereer hiermee trouwe bezoekers. Daarnaast is belangrijk om te zorgen voor de wauw factor. Alleen je beste foto’s plaats je op je feed. Heb je net een fotoshoot gehad en kan je niet kiezen? Plaats de foto’s dan achter elkaar als serie. Dit kun je doen door meerdere foto’s te selecteren bij het uploaden. Let hierbij op dat je de beste vooraan zet en nooit meer dan vier foto’s in een serie plaatst. Teveel foto's in een serie kan juist het tegenovergestelde effect geven. De kijker kan de aandacht juist verliezen. Door een vast aantal te kiezen dwing je jezelf om kritisch te blijven over wat je wel of niet via Instagram deelt.
Reactie plaatsen
Reacties